Logotyp Patientskadenämnden
33096202-close-up-hand-of-woman-holding-pen-thinking-and-writing (1).jpg

Om Patientskadenämndens uppdrag

Om du inte är nöjd med försäkringsbolagets beslut i ett ärende om patientskada kan du begära prövning i Patientskadenämnden.

Nämnden lämnar rådgivande yttranden i ärenden som gäller ersättning enligt patientskadelagen. Nämnden verkar för en enhetlig och rättvis tillämpning av patientskadelagens regler om patientskadeersättning. Mer information hittar du här.

expand indicator

Sammansättningen

Vid Patientskadenämndens sammanträde deltar följande ledamöter.

  • En ordförande (domare)
  • Tre som företräder patienternas intressen
  • En medicinskt sakkunnig
  • En som har särskilda kunskaper om hälso- och sjukvårdsfrågor
  • En som är särskilt kunnig i frågor om personskadereglering

Ledamöterna utses av regeringen, utom den sist nämnde ledamoten, som utses av Patientförsäkringsföreningen.

Ordföranden är eller har varit ordinarie domare. Patienterna representeras av ledamöter som utses av riksdagspartierna. Medicinskt sakkunnig är läkare. Den med särskild kunskap inom hälso- och sjukvårdsfrågor är regionpolitiker. Ledamot som är särskilt kunnig i frågor om personskadereglering är försäkringsjurist eller skadereglerare vid ett försäkringsbolag.

expand indicator

Mer om uppdraget

Patientskador

Patientskadelagen ger patienter rätt till ersättning för personskador som uppkommer inom vården i de fall som lagen anger. Vid anmälan om patientskada prövar försäkringsbolaget om du ska få ersättning för din skada. Om du inte är nöjd med bolagets beslut kan du, hos försäkringsbolaget, begära att ärendet prövas i Patientskadenämnden. Nämnden avger, efter prövning av ärendet, ett skriftligt rådgivande yttrande som skickas till försäkringsbolaget. Bolaget tar därefter slutlig ställning i aktuella frågor.

Vem kan begära prövning?

Du som patient kan begära nämndens yttrande. Prövning kan också initieras av vårdgivare, försäkringsgivare eller domstol.

Har alla vårdgivare försäkring?

Vårdgivarna har en obligatorisk skyldighet att teckna patientförsäkring hos ett försäkringsbolag. Om vårdgivaren ändå saknar försäkring kan du kontakta Patientförsäkringsföreningen. Läs mer här.

Kan nämnden pröva alla frågor?

Nämnden kan pröva om du har rätt till patientskadeersättning, ersättningens storlek och om kravet på ersättning kommit in i tid. Nämnden prövar inte frågor om bristande bemötande i vården och riktar inte kritik mot enskild vårdpersonal.

Tar nämnden in egen utredning?

Nej, som huvudregel inte. Men om nämnden vid en prövning av ett ärende finner att försäkringsbolagets utredning i ärendet inte är tillräcklig kan nämnden anvisa bolaget att inhämta ytterligare underlag och ta ny ställning innan ärendet åter tas upp i nämnden. Nämnden kan även begära in en second opionion. Om det görs skickas det nya utlåtandet till försäkringsbolaget, som i sin tur delger patienten.

Sekretess

Ärendena hanteras under tystnadsplikt.

Kostar prövningen något?

Prövningen i nämnden är kostnadsfri för patienten.

expand indicator

Vår uppdragsgivare

Det är Patientförsäkringsföreningen som har i uppdrag att upprätthålla och bekosta en patientskadenämnd. Här hittar du mer information om Patientförsäkringsföreningen.

expand indicator

Arbeta hos oss

Vid Patientskadenämndens kansli arbetar tio jurister som bereder och föredrar ärenden i nämnden samt skriver förslag till nämndens yttranden som underställs ordföranden i nämnden. Kansliet har även en administratör.

Du kan läsa mer om hur det är att arbeta på Patientskadenämndens kansli på sidan "Jobba hos oss". 

När du klickar på länken lämnar du Patientskadenämndens hemsida och hamnar på en extern karriärssida.

Just nu har vi inga lediga tjänster.

expand indicator

Cookies

En kaka (cookie) är en liten textfil som lagras på din dator. En permanent kaka ligger kvar på besökarens dator under en bestämd tid. En sessionskaka lagras tillfälligt i datorns minne under tiden en besökare är inne på en webbsida. Sessionskakor försvinner när du stänger din webbläsare.

Patientskadenämnden använder så få kakor som möjligt på hemsidan. Vi har de kakor som är nödvändiga för att hemsidan ska fungera, t ex om du använder bakåtpilen i webbläsaren, så minns hemsidan vilken sida du var på sist och går tillbaka dit. Vi har även prestandakakor som gör sidan lite extra snabb och funktionell.

Alla våra kakor finns listade i tabellen du såg när du kom in på vår hemsida, där anges syftet med kakan, vem som ansvarar för den, när den försvinner från din dator och vilken kategori den tillhör. De kategorier vi har på vår hemsida är nödvändiga kakor (behövs för att hemsidan ska fungera), prestandakakor (förbättrar funktionaliteten på hemsidan) och statistikkakor vilka du kan läsa mer om i rutan nedan.

Nej till webbstatistik?

Vill du inte acceptera kakor kan din webbläsare ställas in så att du automatiskt nekar till lagring av kakor eller informeras varje gång en webbplats begär att få lagra en kaka. Genom webbläsaren kan också tidigare lagrade kakor raderas. Se webbläsarens hjälpsidor för mer information.

expand indicator

Integritetspolicy

Vi värnar om din personliga integritet

Patientförsäkringsföreningen (nedan ”PFF”) är personuppgiftsansvarig för Patientskadenämndens (nedan ”PSN”) verksamhet.

PFF respekterar din personliga integritet och ser till att du kan känna dig trygg med hur dina personuppgifter behandlas hos oss. Nedan hittar du information om vilka uppgifter om dig som PFF behandlar, för vilka ändamål, den rättsliga grunden för behandlingen, hur länge uppgifterna sparas och dina rättigheter m.m.

Insamling

Personuppgifter som PSN har tillgång till är det PM med bilagor som du har fått tillsänt dig från försäkringsbolaget tillsammans med eventuellt tillkommande uppgifter som du själv skickat in. Vi får även tillgång till bolagets skadeakt, det vill säga alla handlingar som hör till ditt ärende.

Kategorier av personuppgifter som behandlas

De kategorier av personuppgifter som behandlas är namn och kontaktuppgifter till enskilda som vänt sig till PSN. Om det förekommer ett ombud i ärendet behandlas namn och kontaktuppgifter till kontaktpersonen. Ärenden som registreras får ett diarienummer.

Hantering av känsliga personuppgifter

PSN behandlar personuppgifter genom journaler (och därtill hörande uppgifter som kan förekomma i journaluppgifter i form av ras eller etniskt ursprung, politiska åsikter, religiös eller filosofisk övertygelse, medlemskap i fackförening, hälsouppgifter, uppgifter om sexualliv eller sexuella läggning) liksom om andra uppgifter om hälsa, inkomst, arbetsliv och liknande i det fall dessa uppgifter förekommer i ärendet som tillsänds oss från försäkringsbolaget.

Uppgifterna registreras inte särskilt och uppgifterna i de inkomna handlingarna görs inte sökbara.

Rättslig grund för behandlingen av känsliga personuppgifter är att fullgöra vårt uppdrag enligt 17 § 2 st patientskadelagen; att, på begäran av patient eller annan skadelidande, vårdgivare, försäkringsgivare eller domstol, yttra sig över ersättningsfall (tvist mellan patient och försäkringsbolag).

De som kan ta del av uppgifterna

De medarbetare på PSN som kommer att ta del av uppgifterna behöver det för att utföra sina arbetsuppgifter. Utöver kanslipersonal, tar även ledamöter del av uppgifterna inför prövning av ärendet vid kommande nämndsammanträde.

Yttrande tillsammans med PM och innehållsförteckning distribueras till anmälaren eller dennes ombud och försäkringsbolaget.

De personuppgiftsbiträden som anlitas får endast behandla personuppgifter i enlighet med de ändamål och instruktioner som PSN har lämnat för behandlingen. Biträdet och de som agerar under biträdets ledning får vidare aldrig ta del av fler uppgifter än vad som krävs för utförande av den tjänst som avtalet med PSN omfattar. När personuppgifter ska behandlas av ett personuppgiftsbiträde upprättas ett så kallat personuppgiftsbiträdesavtal. PSN använder personuppgiftsbiträden för medicinsk rådgivning av utomstående liksom olika typer av it-tjänster.

Period under vilken personuppgifterna kommer att lagras

Personuppgifter lagras från det ärendet inkommer till nämnden, till maximalt sex månader efter det att yttrandet expedierats (i det fall gallring då kan genomföras, bl.a. med hänsyn till eventuell fortsatt prövning).

Dina rättigheter som registrerad

Som registrerad har du flera rättigheter. Om du som registrerad hos PSN vill utöva dina rättigheter eller har frågor som rör vår behandling av dina personuppgifter kan du vända dig till vårt dataskyddsombud på e-post dso@pff.se.

Du har normalt rätt att utnyttja dina rättigheter nedan kostnadsfritt. Om begäran är uppenbart ogrundad eller orimlig får vi dock antingen ta ut en rimlig avgift eller välja att inte tillmötesgå begäran.

Vi kommer att besvara en begäran från dig utan onödigt dröjsmål och normalt inom en månad. Om ytterligare tid skulle krävas eller om vi av någon anledning inte kan tillmötesgå din begäran kommer vi att informera dig om detta. Vi kan även komma att begära ytterligare information från dig om det krävs för att vi ska kunna bekräfta din identitet och säkerställa att det är du och inte någon annan som försöker få tillgång till eller kontroll över dina personuppgifter.

Rätt till information

Du kan begära att få ett besked om huruvida PSN behandlar personuppgifter som rör dig och i så fall få en kopia av dessa - ett så kallat registerutdrag - tillsammans med viss närmare information.

Rätt till rättelse

Om du anser att personuppgifterna som rör dig är felaktiga eller ofullständiga kan du begära att få uppgifterna rättade eller kompletterade

Rätt att göra invändningar

PSN behandlar dina personuppgifter för att avgöra en tvist. Om du inte längre önskar prövning i nämnden, behöver du vända dig till försäkringsbolaget och meddela detta. PSN kommer därefter gallra ärendet enligt sedvanlig rutin. Innan det att tvisten inte längre ska prövas, har PSN tvingande skäl att fortsätta att behandla uppgifterna.

Rätt till begränsning

Du har i vissa fall, till exempel om du har invänt mot personuppgiftsbehandlingen, möjlighet att kräva begränsning av behandlingen av dina personuppgifter.

Rätt till radering

Du kan i vissa fall få dina personuppgifter raderade. När dina personuppgifter behövs för att PSN ska kunna fullgöra sitt uppdrag har PSN ingen möjlighet att radera uppgifterna.

Rätt att flytta dina personuppgifter

Eftersom PSN inte behandlar personuppgifter om dig med stöd av avtal eller samtycke, har PSN inte möjlighet att flytta dina personuppgifter.

Om du har synpunkter på eller frågor kring behandlingen av dina personuppgifter

Vårt dataskyddsombud övervakar att vi följer gällande lagstiftning och behandlar dina personuppgifter på ett korrekt sätt.

Om du har frågor, klagomål eller vill utöva dina rättigheter kontakta vårt dataskyddsombud (DSO) genom

Epost: dso@pff.se, info@patientskadenamnden.se

Telefon: 08-522 787 44

Brev: Patientskadenämnden, Box 24127, 104 51 Stockholm

Om du anser att dina personuppgifter behandlas i strid med gällande rätt, kan du lämna in ett klagomål direkt till oss eller till Integritetsskyddsmyndigheten.

PFF är ansvarig för den behandling av skadelidandes personuppgifter som görs inom Patientskadenämnden. Som personuppgiftsansvarig bestämmer PFF ändamålet och medlen för behandlingen.

Ändring av integritetspolicyn

PFF kan komma att ändra denna integritetspolicy. Vi kommer meddela ändring på vår webbplats www.patientskadenamnden.se.

Senast uppdaterad: 2022-07-01

Den här hemsidan använder cookies

Visa detaljer

Här är en lista på de cookies som används på Patientskadenämndens hemsida. I listan kan du läsa mer om syftet med våra cookies och hur de fungerar.

Namn Syfte Beskrivning Ansvarig Kategori Utgår
ARRAffinity Samlar data för att inte förlora innehåll som användare angett när t.ex. anslutningen till internet tappas. Används för att hjälpa användare som behöver stanna inom en specifik instans av en webb app eller webbsida i Azure. Sparar data även om användaren kort tappar internetanslutning så att man kan fortsätta med t.ex. formuläret när anslutningen återupptas. Azure Nödvändiga Slutet på sessionen (ca 20 minuter)
ASP.NET_SessionId Samlar data för att hålla reda på all information som lagras för sessionen. Används av webbservern för webbplatsens funktionalitet. Ingen personlig information lagras. Skapar upp ett unikt sessions-id som samlar data om all information för denna session. Informationen lagras på webbservern och identifieras genom en GUID (Globally unique identifier) och denna GUID sparas i kakan. Kakan är nödvändig för en webbsida att fungera korrekt. Microsoft.NET Nödvändiga Slutet på sessionen (ca 20 minuter)
ai_session Samlar statistiska data för Azures molnplattform som används för att ge användaren en bättre användarupplevelse. Används för att samla statistiska data och telemetri-information för applikationer som byggts i Azures molnplattform. Kakan är en unik, anonym sessionsidentifierare. Azure Nödvändiga 30 minuter
TiPMix Förbättrar prestandan för användare genom spårhanteringen i Azure Innehåller antalet procent för det spår i Azure som just nu används. Spår i Azure möjliggör att man kan ha flera versioner av samma webbsida. Är procentsatsen under 50% så hanteras requests av det nya spåret i Azure, resten hanteras av produktionsmiljön Azure Nödvändiga Slutet på sessionen
x-ms-routing-name Förbättrar prestandan för användare genom spårning av serverklustret Används för att registrera vilket serverkluster som användaren tillhör för att kunna förhöja användarupplevelsen Azure Nödvändiga 24 timmar
AcceptedCookies PSN Bestämmer om cookie-rutan ska visas Används för att hålla koll på om besökaren har givit sitt medgivande till att hemsidan sparar kakor Patientförsäkringsföreningen Nödvändiga 30 dagar
PerformanceCookiesAccepted PSN Bestämmer vilka prestandakakor som får sparas Används för att hålla koll på om besökaren har givit sitt medgivande till att hemsidan sparar kakor gällande prestanda. Patientförsäkringsföreningen Nödvändiga 30 dagar
.ASPXROLES Begränsa användare som inte har rättigheter att se valda sidor eller utföra specifika aktioner Används för att definiera vilka roller/rättigheter som en användare har, vilket i sin tur påverkar vad för aktioner som användaren kan utföra samt vilka sidor de kan se. Associerad med EPiServers CMS och tillsätts när en användare loggar in i en skyddad del av webbsidan EpiServer Nödvändiga Slutet på sessionen
.EPiServerLogin Identifierar autentiserade användare Används i Episerver CMS för att identifiera autentiserade användare, påverkar endast redaktörer. Kakan sätts när en redaktör loggar in EpiServer Nödvändiga Slutet på sessionen
epihash Delar skyddade data med användaren Används för att dela skyddade data med användaren utan att användaren behöver logga in. ”Hashing” betyder att den personliga informationen som lagras inte kan associeras med en specifik individ utan ytterligare information EpiServer Nödvändiga Slutet på sessionen
_epiXSRF Samlar data för att skydda användare mot CSRF-attacker Används av EPiServer för att skydda användaren mot cross-site request forgery (CSRF). CSRF tillåter att man skickar data från en domän till en annan utan auktorisering från användaren, istället sker auktorisering i webbläsaren genom denna kaka. Påverkar endast redaktörer EpiServer Nödvändiga Slutet på sessionen
ARRAffinitySameSite Används för belastningsbalansering för att se till att förfrågningar på besökarsidan dirigeras till samma server i valfri surfsession. Används för att skydda användare mot förfalskning på begäran över fler webbplatser (XSRF). Den används endast av Episerver CMS. Azure Nödvändiga Slutet på sessionen
ai_user Samlar statistiska data för Azures molnplattform som används för att ge användaren en bättre användarupplevelse. Används tillsammans med ai_session. Används för att samla statistiska data och telemetri-information för applikationer som byggts i Azures molnplattform. Kakan är en unik, anonym sessionsidentifierare. Azure Statistik 12 månader